Stroje regionalne i ludowe, suknie ślubne, materiał na firany
Prace nad Bf-109 lekko zwolni³y. Dlaczego ? Oto powód...
Historia tego motoszybowca jest mi znana od 2001 r. Zbudowa³em pierwsz± wersjê z rozbitka, maj±c do dyspozycji tylko cze¶æ kad³uba oraz ster poziomy ! Op³aci³o siê... by³ to model jeden z lepszych jakie mia³em w swej kolekcji. Przelata³em nim ponad 2,5 lata po czym niestety go sprzeda³em
Po latach... z sentymentu zakupi³em zupe³nie okazjonalnie jego kad³ub na allegro. W koñcu i on siê doczeka³ .... Budowê wzorowa³em na pierwszej swojej wersji z t± ró¿nic± ze do napêdu u¿yjê silnika elektrycznego, a nie spalinowego
Stery tradycyjne. Du¿y ster kierunku i poziomy o grubym profilu NACA 014/012- p³ywaj±cy. Obydwa bardzo efektywne i skuteczne
Skrzyd³a bezlotkowe o profilu ClarkY 14% i 2 wzniosach , ¿eberkowe, z d¼wigarami sosnowymi 3x10. Keson obustronny z balsy 1,5 mm.
Widoczne w kad³ubie miejsce na silnik, które zostanie potem za¶lepione
Skrzyd³o zamkniête, uszy doklejone...
Ster poziomy zosta³ pokryty bals± 1,5mm...
i nastêpnie oszlifowany.
Je¶li chodzi o kad³ub...
Nale¿a³o wstawiæ kó³ko podwoziowe 30 mm i za¶lepiæ je kapturkiem.
wkleiæ d¼wigniê steru poziomego, który osadzony zostanie na 2 prêtach stalowych 3mm i 2mm
Wyliczyæ i dokleiæ profil umiejscowienia skrzyde³, co by³o do¶æ kontrowersyjne. Silnik elektryczny w porównaniu ze spalinowym jest lekki wiec trzeba by³o by mocno dowa¿aæ przód. Aby temu zaradziæ by nie podnosiæ ju¿ wagi ca³o¶ci, skrzyd³a musia³y zostaæ max. cofniête do ty³u. W szybowcach i motoszybowcach odcinek miedzy krawêdzi± sp³ywu skrzyde³ a krawêdzi± natarcia steru poziomego musi zawieraæ siê pomiêdzy 2,3-2,6 C. Gdzie 'C' jest ¶redni± ciêciw± skrzyd³a, w tym przypadku 215mm. Decyzja okaza³a siê trafna, wysz³o idealnie z wywa¿eniem. Niestety co¶ kosztem czego¶. Szybowiec w locie mo¿e byæ nieco nerwowy.
Kabinka pomalowana i polakierowana, kad³ub równie¿. Skrzyd³a w tle, oklejone. Kolorystyka w ca³o¶ci zupe³nie przypadkowa, to co by³o pod rêk±
Tempo ekspresowe !... Zosta³o jeszcze trochê kosmetyki
C.D.N
Kolejne fotografie
Nawiercanie i wstawianie ko³ków ustalaj±cych k±t zaklinowania skrzyde³. W tym przypadku rozwi±zanie z haczykami i gumkami ¶ci±gaj±cych skrzyd³a wydajê mi siê koncepcj± bardziej wygodn± i szybsz± w monta¿u ni¿ "¶ruby"
Miejsca jest bardzo du¿o. Przewidzia³em nawet 2 pakiety 3s 2000-2500 mAh
A tak prezentujê siê KOS 2 w ca³o¶ci, choæ to jeszcze nie koniec prac
C.D.N
Zamocowa³em zawiasy steru kierunku wraz z d¼wigni±. Na koniec wstawi³em serwa i zamontowa³em popychacze, które tym razem wykona³em z rurek wêglowych 4 mm. S± lekkie i sztywne.
Praca nad " Kosem 2 " dobiega koñca.
Dla porównania Kris - waga do lotu miêdzy 1700-1900 g, wzale¿no¶ci o zastosowanych pakietów. Aura sprzyja , wiec niebawem i oblot
I sta³o siê... W koñcu Kos 2 polecia³. Wykona³em nim jeden lot i tylko jeden. Chcia³o by siê wiêcej ale zmrok pokrzy¿owa³ mi te plany. Motoszybowiec lata wy¶mienicie, podobnie zreszt± jak jego poprzednik. Moje oczekiwania spe³nia, lecz wymaga jeszcze kilku drobnych regulacji. Powiêkszyæ nale¿y pochylenie silnika w dó³ oraz zmniejszyæ wychylenia steru wysoko¶ci, ewentualnie wprowadziæ krzyw± w nadajniku. Po tych regulacjach i zmianach latanie nim bêdzie ju¿ tylko przyjemno¶ci±
Regulacja i drobne korekty wysz³y na dobre. Wykona³em nim dzisiaj dwa loty po ok 30 min. KOS 2 lata po prostu bajecznie Dodam wiêcej.... by³em zaskoczony dzisiejszym dniem. B³êkit nieba, s³oñce a¿ razi³o i.... TERMIKA !!!, która u góry trzepa³a niemi³osiernie. TAK, termika by³a tak silna ¿e momentami a¿ motoszybowiec pionowo stawa³... i ciê¿ko by³o siê przez ni± przebiæ. Czu³em jakby by³a jak±¶ barier± nie do przebicia. Latam od lat, ale tak silnej termiki jak dzi¶ jeszcze nie widzia³em, tym bardziej, ¿e mamy przecie¿ ¶rodek zimy. SZOK !!
¯argonem pilotów..." ..piêkny warun " Oby wiêcej takich dni jak ten, czego równie¿ Wam ¿yczê !