Stroje regionalne i ludowe, suknie ślubne, materiał na firany
D³ugo nosi³em siê z zamiarem budowy mojego Bf-109 G, który od d³u¿szego czasu obrasta kurzem w modelarni. S±dzi³em ze "zielona" Extra 300 bêdzie ostatnim moim projektem. A jednak... Zbyt kosztowny model "109" sprzed co najmniej 3 lat, dzisiaj niestanowi ju¿ dla mnie problemu gdy¿ wiêkszo¶æ elementów i podzespo³ów ju¿ posiadam, tj. silnik, elektronika i materia³y do budowy. ¦wiadomie i z premedytacj± rezygnujê jednak (co niektórych z Was mo¿e to zaskoczyæ i zniesmaczyæ ) z chowanego podwozia. Ma³o tego, nie bêdzie to pe³na makieta bo nie mam a¿ takiej cierpliwo¶ci . Mimo to do³o¿ê wszelkich starañ by ten nie w±tpliwie ¶wietny samolot II W¦ wygl±da³ i lata³ zgodnie z za³o¿eniem, tj. jak my¶liwiec . A wiêc do roboty ...
Kad³ub laminatowy, skala 1:5. Posiada wszystkie wypusty, wzierniki, linie podzia³u blachy, itp. S³owem "miodzio"
c.d.n...
brawo wreszcie co¶ konkretnego ! Maciek nigdy niemów ostatni !?
no co¶ fajnego i model samolotu znany mi z gier komputerowych
Mamy ju¿ lipowy ko³pak, który nale¿y doszlifowaæ i pomalowaæ na wysoki "po³ysk", a nastêpnie zrobiæ z niego formê. Dopiero z formy, pró¿niowo b±d¼ klasycznie zrobiê ko³pak, który nastêpnie koniecznie wywa¿ê. Podstawa ko³paka bêdzie aluminiowa albo sklejkowa.
...powinien pasowaæ . Widaæ te¿ pokrywê silnika z wpustami na dwa kaemy MG 131 13mm.
Nowy typ kabiny tzw. Erla-Haube (koniec 1943r.)
Skrzyd³a z rdzeniem styropianowym... Tutaj mam du¿e pole manewru : lotki, klapy,ch³odnica, sloty, dzia³ka MG 151/20 b±d¼ gondolowe MK 108. Wyjdzie w praniu
Przyk³adowe wersje malowañ "gustawa". Ale do tej decyzji jeszcze daleka droga
c.d.n...
no co¶ fajnego i model samolotu znany mi z gier komputerowych
Do³±czam siê. Moja ulubiona maszynka z symulatorów. Zwrotna, piêkna i zabójcza
Po d³u¿szej nieobecno¶ci pokazujê czego uda³o mi siê dokonaæ. W sumie jest tego niewiele, ale zawsze to co¶ . Ma³ymi krokami do przodu...
Mam ju¿ formê na ko³pak. Docelowo bêd± ich dwa. Jeden wywa¿ony do latania, dobrany pod ¶mig³o dwu ³opatowe a drugi pod truj ³opatowe do celów statycznych, jak w oryginale.
Nie ukoñczony jeszcze ster pionowy. Docelowo zamierzam jeszcze podoklejaæ elementy wzmocnienia ze sklejki 0,8 mm, nastêpnie pokryæ szyfonem, zaimpregnowaæ lakierem i pomalowaæ pistoletem.
a tak siê prezentuje w ca³o¶ci...
Budowa statecznika poziomego. Oczywi¶cie ca³o¶æ zgodnie z orygina³em pokryta blach±, a w tym przypadku pokryjê bals± 2mm.
Podobnie jak ster pionowy, ster wysoko¶ci zostanie wzmocniony sklejk± 0,8mm i oczywi¶cie pokryty szyfonem. Dlaczego szyfonem, a nie na przyk³ad papierem japoñskim, chyba nie muszê nikomu tego uzasadniaæ
i ca³o¶æ ...
Przyznam siê Wam ¿e najgorsze jest opracowanie szczegó³ów, tym bardziej gdy nie posiada siê planów samolotu, czy modelu w tej skali. Muszê wszystko co najmniej piêæ razy przemy¶leæ zanim "g³upi± " listewkê przyklejê. Co jeszcze wkleiæ, jak wkleiæ ¿eby potem po skoñczeniu nie okaza³o siê z³± koncepcj±, b³êdem, który ¶wietnie bêdzie wygl±da³ ale w koszu na ¶mieci.
Stan prac na dzieñ dzisiejszy ju¿ znacie. Relacji C.D.N niebawem
Jeszcze kilka fotografii.
Szlifowanie steru wysoko¶ci.
2mm miêkk± balsê trzeba by³o zwil¿aæ wod± by bez naprê¿eñ da³a siê ³adnie wyginaæ w ³uk.
C.D.N
Statecznik i ster poziomy w du¿ej mierze ukoñczony. Reszta to ju¿ "kosmetyka" . Po³±czyæ trzeba bêdzie 2 po³ówki steru ze sob±, wyci±æ otwory pod zawiasy i na koñcu pokryæ szyfonem, ewentualnie (ma³a korekta)...kilkoma warstwami "japonki". Oka¿e siê jeszcze co bêdzie lepsze.
C.d.n
czekam na napêdy sterów
Wracaj±c do budowy po d³u¿szej prezerwie...
Zaj±³em siê skrzyd³ami... Zakoñczenie skrzyde³ oprofilowany styrodur. Kana³ na d¼wigar ju¿ wyfrezowany, widoczne kontury ³±cznika - rura fi 30
Tutki nawiniête i na wymiar dociête
Skrzyd³a rozciête, tuba wklejona...
Nastêpnie zostanie wklejony d¼wigar z twardej balsy 2 szt 5x10 oraz 2 rurki wêglowe 6mm i 4mm na ka¿de ze skrzyde³. Docelowo ca³o¶æ obustronnie wzmocniê pasami tkaniny ciêt± w trójk±ty
D¼wigary po wklejeniu
Laminowanie, wzmocnienia skrzyde³.
Wyci±³em trójk±tne pasy tkaniny i przes±czy³em je na grubej foli. Wraz z foli± nanios³em w³ókno na skrzyd³o i tak pozostawi³em pod dociskiem do wyschniêcia. B³êdem by³o by laminowa³em bezpo¶rednio na skrzydle ! Styropian "ch³onie" ¿ywicê, wiec posz³o by mi jej 2-3 razy wiêcej. Poza tym, folia "³agodzi" i maskuje ¶lady i defekty ciêcia drutem. W efekcie równie¿ otrzymujê g³adk± powierzchniê, dobr± bazê na pokrycie balsowe.
Podstawa ko³paka.
Podstawa pod ko³pak wyciêta ze sklejki 4mm i zalaminowana. Laminowanie ma na celu zabezpieczyæ i wzmocniæ sklejkê, a tym samym zapobiec jej wypaczaniu. Oczywi¶cie takie elementy jak to bêd± równie¿ potem wywa¿ane.
[/u
Ja najpierw pokry³bym skrzyd³a bals± / np 1 mm/ i dopiero na wierzch 50-80 g/m2 tkanina . A tak nadmiar ¿ywicy wype³ni³ pory styropianu
Skrzyd³o bêdzie pokryte bals± 1,5 mm. Raczej nie bêdê po wierzchu laminowa³ by je wzmocniæ, nie widzê sensu. Chocia¿ przyznam ¿e skrzyd³o zabezpieczone w taki sposób by³o by niesamowicie trwa³e. Wiêkszo¶æ "makietowców" tak robi. Uwa¿am jednak ¿e waga jest tutaj bardziej istotna. Skrzyd³a w istocie rzeczy s± ju¿ bardzo sztywne i wa¿± niespe³na 300 g sztuka.
Oto co dzisiaj poczyni³em...
Do dzisiaj nie wiedzia³em czy robiæ klapy tak jak w oryginale. Ostatecznie bêd± tak jak byæ powinny Zarys klap i lotek jest ju¿ widoczny, rozmieszczenie serw równie¿.
Najlepszy sposób na wyciêcie wpustów pod serwa oraz kana³u na przewody to frezarka. Chwila, moment i po sprawie -szeroko¶æ i g³êboko¶æ idealna
Na koniec jeszcze wklei³em ramki... i skrzyd³a praktycznie s± gotowe do pokrycia bals±.
W zwi±zku z ma³± powierzchni± lotki i klapy zdecydowa³em siê zastosowaæ serwa o ud¼wigu do 5 kg. W tym przypadku lotka - cyfrowe serwo mini Hyperion 13TMB, klapa Hitec 422BB. Hyperion przy 6V ma 4,2 kg , si³a trzymania 8,4kg. ¦wiat i ludzie, jak nawet na gabaryty takiego samolotu.
Podstawa ko³paka... zalaminowana. Na razie to tyle w tej materii.
Prace nad skrzyd³ami trwaj±. W miedzy czasie wykona³em element ¶mig³a do celów wy³±cznie statycznych. Do tego celu wykorzysta³em stare po³amane drewniane ¶mig³a. Choæ kszta³t ³opat nie jest oryginalny to za to wielko¶æ ¶mig³a jest jak najbardziej proporcjonalna do skali.
C.D.N
Z tym ¶mig³em to nie jest taka prosta sprawa .¦rednica to ma³y piku¶ ale ¶mig³o musi mieæ ustalone / do¶wiadczalnie / dwa parametry .K±t natarcia ³opat /zaklinowania / inaczej skok i powierzchnia ³opat. To one generuj± opór . Je¿eli bêdzie za du¿y, to silnik nie osi±gnie obrotów max. momentu obrotowego albo ¶ci¶lej max. mocy. A je¿eli bêdzie za ma³y, to silnik osi±gnie max. obroty ale ¶mig³o, nie wytworzy odpowiednio du¿ego ci±gu. Reasumuj±c w najlepszym wypadku bêdziesz musia³ zrobiæ trzy ¶mig³a. Za du¿e ,za ma³e i co¶ po ¶rodku A jak zaczniesz jeszcze studiowaæ teoriê, to na pewno po¶li¼niesz siê na po¶lizgu ¶mig³a
Tak Kris, tylko ¿e to 3 ³opatowe ¶mig³o nigdy nie bêdzie pracowaæ w silniku / lataæ. To tylko element ozdobny modelu. Do lotów pos³u¿y mi standardowe 2-³opatowe ¶mig³o.
Tak Kris, tylko ¿e to 3 ³opatowe ¶mig³o nigdy nie bêdzie pracowaæ w silniku / lataæ. To tylko element ozdobny modelu. Do lotów pos³u¿y mi standardowe 2-³opatowe ¶mig³o.
.........???, jaki przewidzia³e¶ silnik?
Sprzedawane zestawy tego typu czyli o rozpiêto¶ci 1900-2100mm rekomendowanym silnikiem jest pojemno¶æ 50 cc. W³a¶nie taki i tylko taki posiadam -DLA 50. Mogê dodaæ jeszcze ze namierzy³em jeden zestaw firmy ESM, gdzie przy rozpiêto¶ci 2200mm model do lotu wa¿y 10 kg !! Co jest dla mnie kosmosem. Mój napewno tyle nie bedzie wa¿y³
Bo ludzie robi± lataj±ce makiety a Ty chcesz zrobiæ model do 3D
PS .A tak z ciekawo¶ci ile wa¿y sam laminatowy kad³ub?
Kad³ub pochodzi z Niemiec (jest emblemat producenta) i jest starej technologia produkcji. Skorupa z pokryw± silnika i laminatow± tutk± wa¿y 1750 g. Dobr± zalet± jest to ze jest bardzo sztywny i nie wymaga jakiej¶ du¿ej ilo¶ci wrêg czy wzmocnieñ. Raczej znacz±co waga te¿ nie powinna wzrosn±æ, dbam o to by ka¿dy element rozwa¿nie dobieraæ.
Skrzyd³a oklei³em bals± 1,5 mm. Krawêd¼ natarcia do odciêcia. W pó¼niejszym etapie doklejê listwê balsow± 10 mm i wytnê lotki wraz z klapami.