Baza wyszukanych fraz
Stroje regionalne i ludowe, suknie ślubne, materiał na firany

D³ugo nosi³em siê z zamiarem budowy mojego Bf-109 G, który od d³u¿szego czasu obrasta kurzem w modelarni.
S±dzi³em ze "zielona" Extra 300 bêdzie ostatnim moim projektem. A jednak... Zbyt kosztowny model "109" sprzed co najmniej 3 lat,
dzisiaj niestanowi ju¿ dla mnie problemu gdy¿ wiêkszo¶æ elementów i podzespo³ów ju¿ posiadam, tj. silnik, elektronika i materia³y do budowy.
¦wiadomie i z premedytacj± rezygnujê jednak (co niektórych z Was mo¿e to zaskoczyæ i zniesmaczyæ ) z chowanego podwozia.
Ma³o tego, nie bêdzie to pe³na makieta bo nie mam a¿ takiej cierpliwo¶ci .
Mimo to do³o¿ê wszelkich starañ by ten nie w±tpliwie ¶wietny samolot II W¦ wygl±da³ i lata³ zgodnie z za³o¿eniem, tj. jak my¶liwiec .
A wiêc do roboty ...

Kad³ub laminatowy, skala 1:5. Posiada wszystkie wypusty, wzierniki, linie podzia³u blachy, itp. S³owem "miodzio"



c.d.n...



brawo wreszcie co¶ konkretnego !
Maciek nigdy niemów ostatni !?
no co¶ fajnego i model samolotu znany mi z gier komputerowych
Mamy ju¿ lipowy ko³pak, który nale¿y doszlifowaæ i pomalowaæ na wysoki "po³ysk",
a nastêpnie zrobiæ z niego formê. Dopiero z formy, pró¿niowo b±d¼ klasycznie
zrobiê ko³pak, który nastêpnie koniecznie wywa¿ê.
Podstawa ko³paka bêdzie aluminiowa albo sklejkowa.



...powinien pasowaæ . Widaæ te¿ pokrywê silnika z wpustami na dwa kaemy MG 131 13mm.



Nowy typ kabiny tzw. Erla-Haube (koniec 1943r.)



Skrzyd³a z rdzeniem styropianowym... Tutaj mam du¿e pole manewru : lotki, klapy,ch³odnica, sloty, dzia³ka MG 151/20
b±d¼ gondolowe MK 108. Wyjdzie w praniu



Przyk³adowe wersje malowañ "gustawa". Ale do tej decyzji jeszcze daleka droga




c.d.n...



no co¶ fajnego i model samolotu znany mi z gier komputerowych

Do³±czam siê. Moja ulubiona maszynka z symulatorów. Zwrotna, piêkna i zabójcza
Po d³u¿szej nieobecno¶ci pokazujê czego uda³o mi siê dokonaæ. W sumie jest tego niewiele, ale zawsze to co¶ .
Ma³ymi krokami do przodu...

Mam ju¿ formê na ko³pak. Docelowo bêd± ich dwa.
Jeden wywa¿ony do latania, dobrany pod ¶mig³o dwu ³opatowe
a drugi pod truj ³opatowe do celów statycznych, jak w oryginale.





Nie ukoñczony jeszcze ster pionowy. Docelowo zamierzam jeszcze podoklejaæ elementy wzmocnienia ze sklejki 0,8 mm,
nastêpnie pokryæ szyfonem, zaimpregnowaæ lakierem i pomalowaæ pistoletem.




a tak siê prezentuje w ca³o¶ci...



Budowa statecznika poziomego. Oczywi¶cie ca³o¶æ
zgodnie z orygina³em pokryta blach±, a w tym przypadku pokryjê bals± 2mm.




Podobnie jak ster pionowy, ster wysoko¶ci zostanie wzmocniony sklejk± 0,8mm i oczywi¶cie pokryty szyfonem.
Dlaczego szyfonem, a nie na przyk³ad papierem japoñskim, chyba
nie muszê nikomu tego uzasadniaæ




i ca³o¶æ ...




Przyznam siê Wam ¿e najgorsze jest opracowanie szczegó³ów, tym bardziej gdy nie posiada siê planów samolotu,
czy modelu w tej skali. Muszê wszystko co najmniej piêæ
razy przemy¶leæ zanim "g³upi± " listewkê przyklejê. Co jeszcze
wkleiæ, jak wkleiæ ¿eby potem po skoñczeniu nie okaza³o siê z³± koncepcj±, b³êdem, który ¶wietnie bêdzie wygl±da³ ale w koszu na ¶mieci.

Stan prac na dzieñ dzisiejszy ju¿ znacie. Relacji C.D.N niebawem
Jeszcze kilka fotografii.

Szlifowanie steru wysoko¶ci.





2mm miêkk± balsê trzeba by³o zwil¿aæ wod± by bez naprê¿eñ da³a siê ³adnie wyginaæ w ³uk.







C.D.N


Statecznik i ster poziomy w du¿ej mierze ukoñczony. Reszta to ju¿ "kosmetyka" . Po³±czyæ trzeba bêdzie 2 po³ówki steru ze sob±,
wyci±æ otwory pod zawiasy i na koñcu pokryæ szyfonem,
ewentualnie (ma³a korekta)...kilkoma warstwami "japonki". Oka¿e siê jeszcze co bêdzie lepsze.






Laminowanie ko³paka.
My¶lê ¿e 3 warstwy tkaniny bêdzie wystarczaj±ce




C.d.n
czekam na napêdy sterów
Wracaj±c do budowy po d³u¿szej prezerwie...

Zaj±³em siê skrzyd³ami...
Zakoñczenie skrzyde³ oprofilowany styrodur. Kana³ na d¼wigar ju¿ wyfrezowany, widoczne kontury ³±cznika - rura fi 30




Tutki nawiniête i na wymiar dociête



Skrzyd³a rozciête, tuba wklejona...



Nastêpnie zostanie wklejony d¼wigar z twardej balsy 2 szt 5x10 oraz 2 rurki wêglowe 6mm i 4mm na ka¿de ze skrzyde³.
Docelowo ca³o¶æ obustronnie wzmocniê pasami tkaniny ciêt± w trójk±ty





D¼wigary po wklejeniu


Laminowanie, wzmocnienia skrzyde³.

Wyci±³em trójk±tne pasy tkaniny i przes±czy³em je na grubej foli.
Wraz z foli± nanios³em w³ókno na skrzyd³o i tak pozostawi³em pod dociskiem do wyschniêcia.
B³êdem by³o by laminowa³em bezpo¶rednio na skrzydle !
Styropian "ch³onie" ¿ywicê, wiec posz³o by mi jej 2-3 razy wiêcej.
Poza tym, folia "³agodzi" i maskuje ¶lady i defekty ciêcia drutem.
W efekcie równie¿ otrzymujê g³adk± powierzchniê, dobr± bazê na pokrycie balsowe.







Podstawa ko³paka.

Podstawa pod ko³pak wyciêta ze sklejki 4mm i zalaminowana.
Laminowanie ma na celu zabezpieczyæ i wzmocniæ sklejkê,
a tym samym zapobiec jej wypaczaniu. Oczywi¶cie takie elementy
jak to bêd± równie¿ potem wywa¿ane.





[/u
Ja najpierw pokry³bym skrzyd³a bals± / np 1 mm/ i dopiero na wierzch 50-80 g/m2 tkanina . A tak nadmiar ¿ywicy wype³ni³ pory styropianu
Skrzyd³o bêdzie pokryte bals± 1,5 mm. Raczej nie bêdê po wierzchu laminowa³ by je wzmocniæ,
nie widzê sensu. Chocia¿ przyznam ¿e skrzyd³o zabezpieczone w taki sposób
by³o by niesamowicie trwa³e. Wiêkszo¶æ "makietowców" tak robi.
Uwa¿am jednak ¿e waga jest tutaj bardziej istotna.
Skrzyd³a w istocie rzeczy s± ju¿ bardzo sztywne i wa¿± niespe³na 300 g sztuka.

Oto co dzisiaj poczyni³em...



Do dzisiaj nie wiedzia³em czy robiæ klapy tak jak w oryginale.
Ostatecznie bêd± tak jak byæ powinny
Zarys klap i lotek jest ju¿ widoczny, rozmieszczenie serw równie¿.




Najlepszy sposób na wyciêcie wpustów pod serwa oraz kana³u na przewody
to frezarka. Chwila, moment i po sprawie -szeroko¶æ i g³êboko¶æ idealna




Na koniec jeszcze wklei³em ramki... i skrzyd³a praktycznie s± gotowe do pokrycia bals±.



W zwi±zku z ma³± powierzchni± lotki i klapy zdecydowa³em siê zastosowaæ
serwa o ud¼wigu do 5 kg. W tym przypadku lotka - cyfrowe serwo mini
Hyperion 13TMB, klapa Hitec 422BB. Hyperion przy 6V ma 4,2 kg , si³a trzymania 8,4kg.
¦wiat i ludzie, jak nawet na gabaryty takiego samolotu.

Podstawa ko³paka... zalaminowana. Na razie to tyle w tej materii.




Prace nad skrzyd³ami trwaj±. W miedzy czasie wykona³em element ¶mig³a
do celów wy³±cznie statycznych. Do tego celu wykorzysta³em stare po³amane drewniane ¶mig³a.
Choæ kszta³t ³opat nie jest oryginalny to za to wielko¶æ ¶mig³a jest jak najbardziej proporcjonalna do skali.




C.D.N
Z tym ¶mig³em to nie jest taka prosta sprawa .¦rednica to ma³y piku¶ ale ¶mig³o musi mieæ ustalone / do¶wiadczalnie / dwa parametry .K±t natarcia ³opat /zaklinowania / inaczej skok i powierzchnia ³opat. To one generuj± opór . Je¿eli bêdzie za du¿y, to silnik nie osi±gnie obrotów max. momentu obrotowego albo ¶ci¶lej max. mocy. A je¿eli bêdzie za ma³y, to silnik osi±gnie max. obroty ale ¶mig³o, nie wytworzy odpowiednio du¿ego ci±gu. Reasumuj±c w najlepszym wypadku bêdziesz musia³ zrobiæ trzy ¶mig³a. Za du¿e ,za ma³e i co¶ po ¶rodku A jak zaczniesz jeszcze studiowaæ teoriê, to na pewno po¶li¼niesz siê na po¶lizgu ¶mig³a
Tak Kris, tylko ¿e to 3 ³opatowe ¶mig³o nigdy nie bêdzie pracowaæ w silniku / lataæ. To tylko element ozdobny modelu. Do lotów pos³u¿y mi standardowe 2-³opatowe ¶mig³o.

Tak Kris, tylko ¿e to 3 ³opatowe ¶mig³o nigdy nie bêdzie pracowaæ w silniku / lataæ. To tylko element ozdobny modelu. Do lotów pos³u¿y mi standardowe 2-³opatowe ¶mig³o.

.........???, jaki przewidzia³e¶ silnik?
Sprzedawane zestawy tego typu czyli o rozpiêto¶ci 1900-2100mm rekomendowanym silnikiem jest pojemno¶æ 50 cc.
W³a¶nie taki i tylko taki posiadam -DLA 50.
Mogê dodaæ jeszcze ze namierzy³em jeden zestaw firmy ESM,
gdzie przy rozpiêto¶ci 2200mm model do lotu wa¿y 10 kg !!
Co jest dla mnie kosmosem. Mój napewno tyle nie bedzie wa¿y³
Bo ludzie robi± lataj±ce makiety a Ty chcesz zrobiæ model do 3D

PS .A tak z ciekawo¶ci ile wa¿y sam laminatowy kad³ub?
Kad³ub pochodzi z Niemiec (jest emblemat producenta)
i jest starej technologia produkcji.
Skorupa z pokryw± silnika i laminatow± tutk± wa¿y 1750 g.
Dobr± zalet± jest to ze jest bardzo sztywny i nie wymaga jakiej¶ du¿ej
ilo¶ci wrêg czy wzmocnieñ. Raczej znacz±co waga te¿ nie powinna wzrosn±æ,
dbam o to by ka¿dy element rozwa¿nie dobieraæ.
Skrzyd³a oklei³em bals± 1,5 mm.
Krawêd¼ natarcia do odciêcia. W pó¼niejszym etapie doklejê
listwê balsow± 10 mm i wytnê lotki wraz z klapami.




¦mig³o i ko³pak pomalowane.



C.D.N



© Stroje regionalne i ludowe, suknie ¶lubne, materia³ na firany Design by Colombia Hosting